KLASSETUR MED "DE HVITE BUSSER"

Skrevet av Lene
Etter mye hardt arbeid for å få til denne turen, var endelig dagen kommet: Mandag 8 april startet turen… Trøtte, men veldig spente foran den lange turen, møtte klassen opp utenfor Prix kl 05.30 mandags morgen! Vi tok buss inn til flyplassen på Evenes og skulle ta fly til Oslo. På Gardermoen kom bussen som skulle følge oss og den andre klassen fra Abildsø i Oslo og hentet oss.
Hele klassen satt forhåpningsfulle inne i bussen, spente og nervøse for hvem det var vi skulle på tur sammen med! Enkelte fikk raskere kontakt med hverandre enn andre. Vi reiste med en to etasjes buss, i og med at vi var 66 stk som reiste sammen!
Vi skulle reise gjennom Sverige, der vi stoppet for å ta en matbit, via Øresund-brua over til København og der i fra tok vi ferge med overnatting over til Swinoujscie i Polen. Det fulgte med oss et tidsvitne, Sigurd Syversen (82år), som fortalte oss om en del av det han opplevde i Sachsenhausen, leiren der han var fange. Dette var hans 66 tur med de Hvite Busser. Det var en svært spenstig 82 åring som fortalte levende og hadde appell for framtiden.
Da vi ankom Polen, hadde vi 72 mil foran oss før vi var framme på hotellet i Krakow. I og med at Polen er et ganske fattig land, hadde de fleste sett for seg et gammelt utslitt hotell som vi skulle til-bringe tre hele døgn på… Så alle fikk seg litt av et sjokk da vi kom frem. Hotellet var helt nytt, og vi var en av de første klassene som skulle få bo der.Vi boltret oss så og si i luksus på rommene, med gratis bruk av telefon mellom hvert rom, skikkelige rene bad med dusj og noen rom hadde til og med badekar . Vi hadde en innetid kl tolv hver kveld og ble vekt rundt kl sju hver morgen.
Etter at reiselederne hadde hatt sin nattlige sjekk på rommene etter kl tolv, trodde de at alle hadde lagt seg for å sove. Den første dagen i Kra-kow dro vi til konsentrasjonsleirene Auschwitz og Auschwitz 2, Birke-nau. Det var vel i den første leiren at alt det vi ble fortalt, gikk mest inn på oss. Vi fikk se store rom som var fylt med barnesko og barneklær, hår og kofferter merket med navn som fangene hadde med seg da de ankom leiren under krigen! I hver brakke bodde det rundt 1000 fanger på en gang,, og vi kan bare forestille oss hvilket helvete det måtte ha vært og underet med at noen hadde overlevd. Det eneste fangene hadde på seg under oppholdet, var en tynn stripete fangedrakt som var merket med en farget trekant etter hvilken rase de var. (jøder, homofile, sigøynere, kri-minelle, bibelforskere osv)
Det var to etasjer i disse brakkene, der trappetrinnene av mur var helt nedslitte etter at fangene hadde gått opp og ned med treklumper på føttene, utsultet, kalde og slitne… Alle måtte jobbe 13 timer hver dag, nesten helt uten mat.

Vi så tydelige bevis på at tyskerne hadde
gjor store på å slette alle bevis for alle
grusomhetene som skjedde der nede under
krigen, ved å brenne ned gass-kamre,
brakker og kremato-rier!

Ca 60 satt på do
samtidig. Da fikk de 20-30 sek. til å bli
ferdig.
Birkenau-leiren tilsvarte over 300 fotballbaner! Vi var inne i brakkene og fikk se sengene deres og toalettene som bare var hull i bakken. Der hadde fangene 30 sekunder på seg! Mange led av dysenteri og hadde ingen mulighet til å vaske seg. I disse brakkene, som var mindre enn de i Auschwitz 1, var det på det verste ca 1000 mennesker i hver brakke, og de lå i "køyesenger", 4 i hver seng , tre senger i høyden, der den nederste lå på jord-gulv...Vi dro tilbake til Auschwitz 1 der vi fikk servert mat, før vi dro inn til byen igjen, der det var arrangert en temakveld for oss, Abildsø og en klasse fra Lillehammer. Der ble vi møtt av Sigurd som holdt et langt fore-drag om hendelser under krigen og det han selv opplevde.
Vi dro tilbake til hotellet, og så fikk de som ville gå på pizza restaurant like bortfor hotellet. Neste morgen, torsdag 11 april, våknet vi opp til sol og fint vær, og alle var spente for å dra av gårde på handletur i Krakow og til de kjente saltgruvene!!
Vi fikk rundt fem timer å handle på før vi tok turen til Saltgruvene! Vi gikk hele 795 trappe-trinn ned i gruva og var faktisk bare halvveis nede. Til sammen var den over 300 meter dyp og vi var 140 m ned i gruva. Alt var laget av salt, vegger, tak, golv, lyskroner og skulpturer, og de eldste delene var godt over 700 år gamle! Før i tiden bodde det astmatikere i saltgruvene. På grunn av den rene luften der, er det den beste plassen for dem å være… Senere på ettermid-dagen fikk vi servert middag og deltok på Folk-loredans! At elevene måtte delta på dansen var visst ikke like populært, i og med at de fleste gjemte seg bakerst i salen. Dette var siste kvelden på hotellet i Krakow, før vi skulle dra videre til Berlin og besøke Check Point Charlie-museet, fangeleiren Sachsenhau-sen og kvinneleiren Ravensbrück.

Vi kjørte buss hele fredagen, og hadde dermed fri da vi kom fram til hotellet sent på kvelden! Hotellet hadde lavere standard enn i Krakow, og skuffelsen var nokså stor… Mange av oss dro ut for å spise, noen på et gatekjøkken og andre på Kina- restaurant! Men i tvil om hva de egentlig spiste på denne restauranten, endte det med at alle bestilte is i stedet for mat, og ble kvalme i stedet for mette! Lørdag morgen, 13 april, gikk til å handle! Der var vi innom det kjente kjøpesenteret, "KaDeWe", som er en av Europas største.

To av elevene gikk "seg bort" midt inne i byen, og fikk nok følelsen av hvor stor byen egentlig er! Da kom mobiltelefonen godt med. De snakket ikke mye engelsk i Tyskland, og da ble det bare enda vanskeligere for elevene å finne ut hvor de skulle…Etter handleturen dro vi innom Check Point Charlie- museet. Der var det trangt, veldig mange mennesker så mange hadde ikke lyst til å bruke mye tid der inne, og hadde lyst til å komme seg ut igjen.
Inne i dette setet sitter en dukke som etterligner en jente på 22 år som på denne måten ble smuglet over fra Øst til Vest.
Men vi var slitne og trøtte da, så forståelig var det faktisk. Siste natta på hotell var kommet, og flere prøvde å snike seg på rommene til de andre elevene. Noen forsøkte seg med unnskyldninger som at de ikke hadde tannkrem med seg, hadde glemt puta, kosedyret etc og var derfor nødt å få gå på besøk til de i den andre etasjen. Men stadig uten hell, for uansett hvor de gikk, kom Magnor og Trond og huket tak i dem (Trodde de)! Søndag morgen hadde vi frokost kl 0700, noe som også var mindre populært! Denne dagen startet hjemreisen, men først skulle vi innom Sachsenhausen og Ravensbrück.

Ravensbrück, leiren der kvinner og barn ble holdt fanget, var nok leiren som gjorde absolutt mest inntrykk på oss… Vi fikk se en lang gang der både kvinnene og barna måtte løpe nakne i gjennom, for så å bli skutt framfor alle de andre fangene! Det ble lest dikt til minne om de som var der, og jentene fikk hver sin rose som skulle legges på "Tårenes sjø", sjøen utenfor leiren der mye av asken etter fangene, ble strødd.I Sachsenhausen, arbeidsleiren for mennene, la guttene hver sin rose på det som tidligere var kre-matoriet. Men også det var ødelagt for å slette be-vis mot tyskerne…I kjelleren kunne vi føle det iskalde gufset der det var utført medisinske eksperimenter på fangene.

"Operasjonsbord"-Brukt til medi-
sinske eksperinenter

8 talls vei. Brukt av fangene for
å teste sko.

Tidsvitnet Sigurd Syvertsen
minnes sine medfanger.

Marita og Anja leser dikt. Alle jentene legger deretter ned roser på Tårenes sjø. Til minne om ofrene i Ravensbrück. Denne vakre innsjøen lå ca 2-300 m fra ved Ravensbrück leiren. Men p.g.av issolajonen og gjerdene var det så å si ingen av fangene som verken visste om innsjøen eller fikk vann til å vaske seg med. Derimot ble det helt aske fra krematoriene i innsjøen.

Vi hadde mye sosialt samvær
Bussturen opp mot ferga startet, og nå var alle fast bestemte på at siden dette var aller siste natt sam-men, skulle ingen få legge seg!
Nå hadde vi en mindre båt enn på turen sørover, og det førte til at bølgene virket mye større enn sist. Faktisk ble flere dårlige… Men til tross for det, var det fullt på diskoteket hele natten. Men rundt om to timer før båten la til kai i Ystad i Sverige, sa vi god natt. Etter en lang reise og en alt for tidlig morgen dagen før, var alle helt utslåtte.
Nå startet hjemreisen for alvor, og stemningen om bord på bussen var ikke særlig munter! Hele gjengen sov stort sett hele tiden fram til det siste stoppestedet på turen, der vi fikk servert en valgfri og god middag i Sverige.
Gode og mette satte vi oss inn i bussen igjen med kurs mot Oslo, og det var ikke lenge igjen til vi måt-te ta farvel med klassen fra Abildsø. Det ble en tung stund. Etter et par timer i bussen, kom vi fram til Oslo og Abildsø, der den andre klassen skulle av… Vi fikk raskt sagt farvel og utvekslet både adresser og telefonnumre! Bussen var nesten helt tom og ingen av oss sa et ord da vi kjørte der i fra.. Vi dro på sightseeing i sent-rum av Oslo for det var enda tre og en halv time til flyet gikk.